Jak pomóc dziecku w rozwoju w czasach nauki zdalnej? Czy można uniknąć regresu intelektualnego, poznawczego i psychospołecznego?
Pandemia wpłynęła chyba na każdą dziedzinę życia i raczej nie ma co łudzić się, że jest to wpływ pozytywny. Także dzieci doświadczyły zmian, szczególnie odczuwalnych podczas lock downu, ale i nauki zdalnej. Choć na początku wolne traktowały jako „wakacje z koroną”, to jednak już po krótkim czasie zaczęły odczuwać wszystkie negatywne skutki, które ściśle wiążą się z ograniczeniami. Niestety to prowadzi do regresu i to w wielu sferach i to nie tylko intelektualnej, ale i poznawczej, a także psychospołecznej. Ale czy można im jakoś zapobiec? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć.
Gdy wolne wcale nie jest fajne
Kontakty z rówieśnikami, nawiązywanie więzi społecznych, uczenie się zachowań, poznawanie nowych osób, pierwsze próby rozwiązywania małych problemów – tego wszystkiego dzieci uczą się w interakcji z rówieśnikami. Każda jej forma jest ważna w życiu młodego człowieka. Dlatego też, gdy nastał czas ograniczeń wielu rodziców zaczęło zdawać sobie sprawę, że może dojść do regresu funkcji psychospołecznych. Choć wiele dzieciaków cieszyło się z wolnego od szkoły, to jednak nie do końca zdawały sobie sprawę, że ograniczenia będą dla nich tak trudne do zaakceptowania. Lock down i zamknięcie galerii, a następnie zakaz poruszania się bez opieki dorosłych bardzo negatywnie wpłynął na ich psychikę i spowodował gorsze samopoczucie, ale i tęsknotę za tym, co było. Cóż, nie będziemy ukrywać, że pandemia odciśnie piętno na wszystkich, zatem i na dzieciach, doświadczających dużych zmian, których zapewne nie spodziewały się. Trudno powiedzieć, czy regres można ponownie cofnąć, zapewne nie, bo jednak w wielu przypadkach znów musi dojść do aklimatyzacji, ale i nauki tego, co wcześniej było oczywiste. Jeszcze trudniej sytuacja wygląda w przypadku najmłodszych uczniów, którzy teraz wrócili do szkoły i znowu muszą uczyć się wszystkiego od początku i przeżywać rozłąkę z rodzicami, ale ponownie uczą się też nawiązywania relacji z rówieśnikami. Niezależnie czy mówimy o skali mikro, mezo czy makro, to regres niestety nastąpił i minie wiele czasu, aby znowu wszystko wróciło do stanu przed pandemii.
Regres poznawczy i intelektualny, czyli o zaległościach i problemach z nauką
Chyba każdy wie jak wygląda nauka zdalna – cóż nie wygląda dobrze i raczej nie ma co łudzić się, że to się zmieni. Już sama forma online jakoś się nie sprawdza, bo nie są do niej przygotowani nie tylko nauczyciele, ale i uczniowie, a jakby tego było jeszcze mało, to i rodzice nie pomagają, bo zamiast nadrabiać z dziećmi zaległości, część preferują podpowiadanie im na sprawdzianach czy podczas odpowiedzi ustnych. Zatem zaległości będą rosły, no chyba, że wreszcie wszyscy wezmą się ostro do nauki. Tutaj dużą rolę odgrywają rodzice, bo przecież oni obecnie niejako muszą przejąć dodatkowe obowiązki, choć nie jest łatwo, to nic nie wskazuje, aby sytuacja ponownie miała się odmienić. Jeżeli nie dojdzie do zmian w pojmowaniu i prowadzeniu nauki zdalnej, to regres będzie się powiększał i dotyczy to zarówno tego poznawczego, jak i intelektualnego.
Co każdy rodzic powinien zrobić?
Rodzice powinni zapewnić dziecku odpowiednie i najlepsze warunki nauki. W przypadku nauczania zdalnego niezbędny jest dobry Internet, czyli szybkie łącza, ale i spokój, gdy dziecko się uczy. Także sam sprzęt ma znaczenie, a więc dzieciaki niekoniecznie powinny korzystać ze starych sprzętów, które się zacinają, bo teraz korzystanie z laptopa ma prawdziwie naukowy cel. Oczywiście rodzice muszą też pomagać, co oznacza, że powinni nadrabiać z dziećmi zaległości, ale nie odrabiać za nie zadań. Nie mogą też uczyć zachowań nieuczciwych, poprzez akceptację ściągania.
Jak uniknąć regresu?
Zapewne nie da się uniknąć regresu, można jedynie sprawić, że nie będzie on duży. Ale tutaj czeka Was praca i nauka w jednym. Bardzo ważne jest także, aby dzieciaki miały kontakt z rówieśnikami, choćby online, choć oczywiście on nie zastąpi tego prawdziwego. Trzeba dużo rozmawiać o obecnej sytuacji, która jest i dla nich trudna.
Regres w czasie pandemii jest częstym zjawiskiem, którego nie da się usunąć. Ale trzeba starać się i podejmować wszelkie działania zaradcze.