Jak przekonać małego niejadka do spróbowania nowych smaków

Jak przekonać małego niejadka do spróbowania nowych smaków?

Każdy rodzic wie, że wartościowa i zbilansowana dieta to podstawa zdrowego rozwoju dziecka. Dlatego tak wiele obaw i stresu budzi sytuacja, kiedy dziecko nie chce jeść.

Dwoimy się i troimy, a maluch konsekwentnie odmawia zjedzenia obiadu czy nawet kolacji. Może być wiele przyczyn takiego stanu rzeczy. Począwszy na złych nawyków żywieniowych, a skończywszy na schorzeniach, które skutecznie hamują apetyt. Zawsze warto dokładnie przeanalizować sytuacje, w których maluch odmawia jedzenia i podjąć działania, aby je wyeliminować.

 

Czy zawsze trzeba się martwić, gdy dziecko nie chce jeść?

Są sytuacje, w których niewielki apetyt nie powinien wzbudzać większego niepokoju. Zalicza się do nich między innymi to, gdy:

  • Dziecko prawidłowo przybiera na wadze. Mały apetyt może wówczas wynikać z mniejszego zapotrzebowania na jedzenie. Podobnie jak dorośli, każde dziecko najada się inną ilością posiłku. Najważniejsze aby prawidłowo rosło i systematycznie przybierało na wadze.
  • Dziecko nie cierpi na anemię, a badania krwi nie wykazują żadnych niedoborów. To również sygnał, że dziecko w swojej diecie dostaje dokładnie tyle, ile potrzebuje. Nawet mały organizm wie sam, ile mu potrzeba, dlatego przymuszanie go do posiłku nie przyniesie pozytywnych rezultatów.

Jednak prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy dziecko nie chce jeść i konsekwentnie, przez dłuższy czas odsuwa talerz z posiłkiem. Unika wówczas spożywania wartościowych posiłków, pozbawiając się przez to niezbędnych witamin i składników mineralnych. Wtedy trzeba dokładnie zastanowić się nad przyczyną takiej sytuacji i podjąć działania, które jak najszybciej mogą dziecku pomóc.

 

Urozmaicony dziecięcy jadłospis

Już od pierwszych miesięcy życia dziecka, rodzice zastanawiają się, jakie produkty podawać swojemu maleństwu, aby nie mu nie zaszkodzić i aby pociecha prawidłowo się rozwijała. Na początku życia oczywiście najlepszym pokarmem jest mleko mamy. Później, można samemu przygotowywać dania dla malucha lub podawać mu gotowe produkty (np. Nestle). W obu przypadkach posiłki dla dziecka powinny składać się z warzyw, kasz, produktów mlecznych, ryb i delikatnego mięsa. Na deser lub przekąskę można od czasu do czasu podawać świeże owoce. Mięso i ryby należy podawać kilka razy w tygodniu, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania małego organizmu. Z wiekiem można zwiększać tę częstotliwość. Co konkretnie powinno gościć na talerzu małego dziecka? Są to między innymi: marchewka, cukinia, brokuły, groszek, ziemniaki, koperek, pietruszka, jabłka, morele, śliwki, banany, nektarynki, wszelkiego typu kasze, ryże i nabiał (jogurty, twarożki, biały ser). Te i wiele więcej produktów w codziennej diecie dziecka to nie tylko kolorowe i smaczne posiłki, ale przede wszystkim bogactwo witamin, minerałów i cennych dla organizmu składników odżywczych.

Żywienie małego dziecka to ogromne wyzwanie dla rodziców. Nie jest ono jednak ponad ich siły. Wystarczy tylko zasięgnąć podstawowych informacji u lekarzy i bardziej doświadczonych rodziców. To pozwoli w krótkim czasie zdobyć niezbędną wiedzę i zachęcić do serwowania urozmaiconych potraw nawet tym, którzy do tej pory szczególnie obawiali się o zróżnicowane posiłki dla swojego małego niejadka.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij